Friday, November 23, 2012

Which group we belong to

Salam alaik..

Kadang-kadang betul jugak kata-kata dari bekas anak murid kepada ibuku...salah satu statement beliau, "buat apa nak belajar tinggi2 sampai university, baik kami ambik lesen lori..bawak lori kaya tau...satu trip beribu kami dapat"...oh...sungguh tak tau daku nak cakap apa...ni mentaliti bagi manusia yang tak tau betapa pentingnya ilmu...mungkin beliau refer pada pic kat bawah ni agaknya...hurm...





kredit untuk gambar ni dari link SINI..Kita ni tergolong dalam kumpulan yang mana agaknya yek...patut ada yang selalu kata, education sometimes it is weird...mana tak 'weird'nya, kadang-kadang kita jumpa kawan-kawan kita yang selalu dapat no last-last dalam klas dulu, dah terang lagi bersuluh tak pernah naik petas ambil sebarang anugerah esp anugerah kecemerlangan tapi akhirnya boleh jd gemilang n terbilang...faktor utamanya mungkin berkat sabar, tak putus asa dan harap dan REZEKI mereka..tu yang aku dapat simpulkan....

Tapi statement yang tak yah belajar tinggi-tinggi tu aku memang tak boleh nak terima...dalam islam pun disuruh menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad...liang lahad tu dalam erti kata,sebelum kita mati pun kita kena belajar lagi...Daku quoute maksud surah az zumar ayat 9, Allah berfirman:

"..Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?' Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna..."

Jelas kan ayat kat atas ni...mengetahui dengan kata lain, berilmu...macam mana nak mengetahui sesuatu, of course la dengan cara belajar dan menuntut ilmu...wallahua'lam..


27 comments:

LydSunshine said...

Kalo niat nak menuntut ilmu tu utk mendapatkan pekerjaan dan kekayaan mmg org akan fikir tak perlu belajar tinggi2. Tapi belajar utk meningkatkan nilai diri.

BERT said...

menuntut ilmu untuk kegunaan sendiri.. bukan smata2 untuk nak keje aje.. dah rezeki tertulis ada orang yang bertuah tanpa kelulusan tinggi beliau boleh jadi jutawan..

Fiza Rahman said...

Betul lah. Tapi rezeki masing2 kan. Menuntut ilmu tu sangat penting.

norhidana said...

akak setuju, yg pntingnyer usaha... skrg nih kalu stkt ada ijazah tinggi2, ada phd pun kadang tak ckup lg...

izzah said...

teringat kisah UAI...slagi kita ada effort utk cari ilmu,barulah hidup kita ni sempurna....

pesanan utk diri sendiri jgk..

mia izzati said...

kak dulu2 la pemikiran sy just nak keje gomen jek..takmo belajar..kalau belajar pon nak belajar mekap2 hehehe..bila da tua ni mmg menyesal tak belajar..

izzah said...

kan..kan..kan...bila kita dh beso pjg,baru terpikir betapa ceteknya pikiran kita dulu2..hehe...sy pn sama jgk..kalau xkena ketok dgn mak ayah,xjd gini skrg rasanyer...

Unknown said...

ilmu tu penting utk hidup kita..kalu tak belajar nanti anak2 sekolah,kalu diorg minta tolong kita ajarkan sesuatu dah susah nak jawabkan..nak lak budak2 zaman sekarang ni sgt bijak berkata-kata..akak pun siap beli kamus nak belajar bahasa inggeris..hahaha rasa mcm nak hafal satu kamus

izzah said...

Mama aryan: bagusnya akak...betul kn akak..at least bila ank tnya, kita blh jwb...biar diorg tau yg mak diorg bijak n blh tlg diorg:-)

Kakzakie Purvit said...

Bila duduk bersama dgn org berilmu dan duduk bersama dgn yg tidak berilmu pun kita akan rasa perbezaannya.

nadia farahida said...

xde sape yang akan tau macam mana perjalanan hidup masa depan setiap orang kan. yang penting kita usaha untuk jadi yang terbaik. kan kak? ;p

#alang2, nadia terusss follow akak! :)

rieda_ffya said...

semua bergantung pada individu kan..maybe yg x pnh naik pentas terima anugerah tu rezeki dia kut...tapi org yg mempunyai ilmu yg lbh banyak akan lebih berilmu...walau x berada dlm profession yg sbtlnya tpi yg berilmu lbh mmpunyai kelebihan..btl x?

eita said...

tak kira lah bawak lori ke jual ikan ke...ilmu tu memang penting...

Fifi Nadhrah said...

tak kesah la orang tu cemerlang ke tak.. tapi kalau nak berjaye mesti kene ade ilmu.. bia la kawan2 kite yang dulu tak cemerlang tapi da jadi kaye raye.. bukan sebab cemerlang tak cemerlang.. tapi sebab ade ilmu.. tak kire la ilmu ape pon kan?

Mimie said...

menuntut ilmu memg digalakkan....wlupun tak blaja tggi mana tetap akan berjaya kalo de ilmu

ayut said...

rezeki kite sbnr ye berbeza2x..kdg2x ad je yg blja tinggi2x payah jgk keje ye..takpe..yg penting ikhlas..pasti ad rezekinya :)

izzah said...

thanks nadia =)

ilmu tu pn sebenarnya salah satu rezki dr tuhan sebenarnya...br je dgr tazkirah td..intipatinya berbunyi,kalau kita byk cari ilmu dunia,maka dekatla dunia dgn kita..tp kalau kita byk cari ilmu akhirat maka insyaAllah senang la kita kt akhirat nnti...

wallahua'lam....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

ilmu tu penting...kala ikhlas mesti ada rezeki juga kan :-)

Cho Zila said...

walaupun dia tak belajar kuat2 dapat last dalam kelas.. tapi dia terus belajar lepas habis sekolah..
mungkin yang pandaitu lepas sekolah @ U tak nak belajar lagi ingat dah keje baguih..
belajartu luas bukan hanya dalam kelas...

Nur farahiza said...

ilmu penting , kalau ta minat belaja pun kena ade ilmu jugak ,

Eiqa Almond said...

Betul betul..
Ilmu itu penting..
Tanpa ilmu apa laa yg kita tahu.
kan kan kann...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

singgah rabu :-)

wisata bakti alam said...



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

QA's ~ mamapapa said...

ilmu itu wajib dituntut..kalauoun mungkin tak kaya di dunia..inshaa Allah kaya di akhirat :)

nadia farahida said...

kakkk, new entry pleaseeeeeeeeee ;))

Nurul Husna Mohd Hassan said...

ilmu tu kan penting.. =)

syiela said...

ilmu tu penting tanpa ilmu senanglah kita dipergunakan nak2 di zaman moden ni