Friday, October 19, 2012

Jangan lupa solat yek

Assalamualaikum...

Kenapa yek solat ni jadi berat sangat2 pada sesetengah orang yek...dalam banyak situasi sekarang ni kita tengok orang dah tak malu bila terang2 dia tak bersolat tapi jadi janggal bagi orang yang bersolat ni...pelik dan 'awkward' bagi yang bersolat tak kisah di office,trminal bas,hospital or kat mana2 la...tapi bagi yang tak bersolat ni jadi perkara biasa pulak...pelik...dunia dah jadi semakin pelik...

Rata2 kat mana2 memang akan ada golongan yang tak solat ni...terang2 nabi bagitau suruh ajar anak bersolat bila umur dia 7tahun dan kalau dah 10 tahun still tak solat?maka pukullah sebagai peringatan pada anak tu...tapi kan...yang dah jadi bapak budak dan mak budak yang masih lagi liat nak solat ni,macammana yek....hehe...tak tau nak kata apa kan...pada pengamatan aku la,ibubapa yang tak bersolat akan melahirkan anak yang juga tak solat...anak2 ni selalunya tergolong dalam kumpulan bermasalah dan mempunyai akhlak yang rendah...nauzubillah...mintak dijauhkan pada zuriat kita...

So,apa2 pun solat tu paling penting...sama2 lah kita perbaiki solat kita...keutamaan solat bagi lelaki adalah berjemaah di masjid dan bagi wanita pula adalah bila masuknya waktu...diri ini masih lagi berusaha untuk jadi yang terbaik...

Ingat yek...perkara pertama yang akan ditanya nanti di padang masyar adalah solat kita...maka percantik dan perindahkanlah solat kita...moga kita menjadi mukmin yang sempurna solatnya...amin...:-)
Published with Blogger-droid v2.0.9

9 comments:

mamavogue said...

Ye sedang berusaha solat di awal waktu..
Terima kasih atas peringatan.. :-)

eita said...

masa kecik lah kita nak asuh anak2 suh mayam..bile dah besar payah nak dengar cakap..selalu je nak lewat2

izzah said...

Mamavouge: sama la kita...nk segerakn solat tu mmg byk btl cabarannya kan...

Eita:masa bdk la senang nk asuh kn...dah bsr slalunya kna ckp byk kali baru nk wat...

maya amir said...

betul.. solat ni kene jaga..itu yg main.. bile dah jaga solat, the rest will come later:)

izzah said...

K maya...semestinya tp nk buat org paham tu yg susah...btl2 dunia akhir zaman...moga kita tak trgolong dlm golongan yg lalai ni...

ayut said...

jom same2x baiki.... :)

eyndayusoff said...

Sama-sama kita perbaiki...

Nasuha said...

insyaAllah. sma2lh kta prbaiki.

mama aryan said...

moga kita & keluarga kita tergolong dlm org2 yg menunaikan solat insyaAllah