Thursday, June 21, 2012

Rezeki

"Rezeki yang Allah bagi pada kita, bukan kepunyaan kita semuanya tetapi ada hak yang kita kena tunaikan.."

     Rezeki ada banyak bentuk...Rezeki ni bukan dalam bentuk duit je tapi antaranya ialah jodoh, pekerjaan , sambung belajar, anak dll..

Berkepuk-kepuk duit...rambang mata eden..hehe...(gambar sekadar hiasan je yek) 

    Fokus aku adalah rezeki dalam bentuk wang ringgit..kita kena sentiasa ingat yang duit yang kita dapat hasil daripada kerja yang kita buat hari-hari tu adalah bukan milik mutlak kita...ianya adalah hak Allah taala...berbeza dengan orang barat yang mana mereka percaya duit yang mereka dapat adalah hak milik mutlak mereka...

    Jadi, duit yang kita dapat hasil daripada penat lelah kita bekerja sehari-hari tu sebenarnya ada bahagiannya yang tersendiri...contohnya, untuk anak-anak kita dll...so, jangan lupa keluarkan zakat sedikit daripada pendapatan yang kita dapat...paling elok,bersedekahlah sebab duit kita takkan berkurang sebab bersedekah tapi insyaAllah Allah akan melipat gandakan rezeki kita lagi...wallahua'lam...sama-sama kita renungkan...

6 comments:

AdanyaKauUntukku said...

betul tu.......bersihkan sedikit rezeki melalui zakat

eita said...

seronok kalau ada duit banyak..tapi jangan kedekut untuk bayar zakat dah lah...

izzah said...

paling penting zakat tu kn...biar gaji skit asal kn berkat....

LydSunshine said...

Rezeki mmg perlu dikongsi. Takleh le nak konker sorang2 je kan.

Citra NaniZam said...

peringatan yang baik.. adakalanya kita lupa tuk berzakat kerana merasakan gaji yg kita peroleh tak banyak manapon sedangkan zakat itu termasuk dalam rukun islam dan ada jenis2nya termasuklah zakat pendapatan, zakat simpanan, ternakan dan emas dan perak.. zakat itu menyucikan hati dan jiwa kita..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

rezeki yang kita dapat ni semua datangnya dari Allah :)