Thursday, March 24, 2016

Bila suami rajin

Tajuk tak teragak..hehe..

Alhamdulillah...syukur pada Allah jika dikurniakan suami yang ringan tulang tolong isteri buat kerja-kerja rumah...Pada suami yang tak berapa nak rajin tolong tu, try buat perkara di bawah ni..in sha Allah, si dia nanti mesti akan sedia nak tolong isteri..Tak payah suruh pun nanti dia akan tolong..Tak percaya, cuba lah..

1. Puji suami..siapa yang tak suka dipuji kan..suami bila kita puji, dia pun suka...lagi bertambah happy dan paling penting rumah tangga pun akan harmoni...Bila suami gembira, mesti dia kan ringan tulang nak tolong kita..

2. Bagitau kehendak kita...bagitau pada suami yang kita nak dia bantu kita seadanya..tolong buat kerja-kerja rumah yang simple atau uruskan anak misalnya..suami kadang-kadang tak tahu dan tak reti macammana cara nak bantu kita..bagi dia, isteri dia boleh buat semua perkara dan tak perlukan bantuan dia...so, kena pada cara kena cakap pada suami dan in sha Allah lepas tu, kerja kita akan jadi lebih ringan dan mudah...

3. Tunjuk cara..Macamman tu?senang je..katalah nak mintak tolong suami kemaskan bilik..tunjukkan pada dia cara-cara untuk kemas tu..bantal letak kat mana...cadar plk macammana,...mula-mula suami mesti kekok tapi lambat laun dia sndiri akan terbiasa..

4. Doa....puji dah..cakap dah..tunjuk dah,...last skali mestilah doa..doakanlah supaya kerajinan suami berterusan dan kalau yang kurang rajin, doakan supaya lebih rajin di masa akan datang..

Tu je untuk kali ni...adios...

Kanggaru 2 ekor yang tersusun kemas...Bagus en Suami...memang sayang plus-plus sungguh2 ni..=)

4 comments:

aryan azra said...

Bagus dapat suami yg rajin menolong ni kan..syukur sangat

Diana Rashid said...

masing2 bantu membantu bleh cepat rehat2 guling2 depan tv..hehehe

norhidana miswan said...

btl tuh... syukur dpt suami yg ringan tlg sbb zmn ni ramai je suami2 yg tahu balik umah goyang kaki mcm bos

LydSunshine said...

Setuju sangat dgn semua points ni. Yang paling saya selalu buat ialah beritahu dia, apa yg saya nak dia tolong. Sebab lelaki ni dia mmg takkan faham2 sendiri seperti yg kita harap. Tapi cara beritahu tu pun mainkan peranan kan? Takleh la bagitau sambil marah dgn nada membebel. Kena mintak tolong, kena bagitau dgn nada lembut dan hormat. Betul tak?