Wednesday, July 24, 2013

Jawapan uji minda Bulan Ramadhan

Alhamdulillah..ramai yang tau jawapan untuk soalan-soalan yang daku bagi semalam...sama-sama kita referesh balik apa yang kita dah belajar dan dengar especially kat tv or radio..meh nak bagi jawapannya...

1) Bulan Ramadhan merupakan bulan yang ke berapa dalam turutan kalendar Islam?
Ramadhan adalah bulan yang ke 9 selepas Syaaban

2) Bilakah puasa Ramadhan difardhukan kepada umat Islam? ________ Hijrah.
Pada tahun ke2 Hijrah

3) Berapa kali kah  kalimah Ramadhan disebut dalam Al-Quran?
Sekali sahaja iaitu dalam surah Al-Baqarah

4) Berapa kalikah Rasulullah sempat berpuasa sepanjang hayat baginda?
Sebanyak 9 kali

5) Apakah nama pintu syurga yang telah dijanjikan oleh Allah buat orang-orang yang berpuasa?
Ar-Rayyan

Nota kaki: Moga kita semua mendapat manfaat daripada ilmu ini...(daku pun sama, kadang-kadang lupa..maklumla..ilmu agama ni kita kena sama-sama belajar barulah dapat)

16 comments:

Kakzakie said...

Kalau ikutkan ramadhan pertama baginda rasulullah di Mekah tetapi diwajibkan berpuasa ketika baginda hijrah ke madinah di tahun 2 hijrah. Sebab itu walau ia bermula di mekah tapi kewajipan diperintah pada tahun 2H di madinah bukan di Mekah..

Fifi Nadhrah said...

ade yang lupe ade yang ingat.. terime kasih izzah ingatkan fifi..

Riedaffya ibrahim said...

gud info nih

norhidana miswan said...

betul tu ada yg ingat ada yg lupe tp paling ingat yg last tu, pintu syurga tuh ar rayyan... akak amik nama aiyan dr situ lah... Rayyan Izzan

izzah said...

k zakie: betul tu...perintah puasa di bulan ramadhan jatuh pd 2 hijrah...nabi wafat pada 10 hijrah...so, sempat 9 kali puasa ramadhan...

fifi: insyaAllah..kita sama2 share..

rieda: =)

k dana: oo...ye ke akak..nama ayyan drp nama syurga ni yek..slalu sebut ayyan je..tak tau plk nama penuh dia..

Ira said...

terima kasih izzah share info ni. :)

aTieYusof Family said...

wah! TQ dah dapat jawapan..bertambah ilmu sy hari ni:)

amirah said...

best kalau tau info2 macam ni. selalu kalau dengar kat ikim fm tu info2 yang kdng2 tak pernah tau pon. sgt membantu

eita said...

bagus jugak ada soal jawab macam ni..bertamabh jugak ilmu

LydSunshine said...

ingat ayat 285 surah al baqarah tu. Ada jugak fakta dlm soal jawab ni yg saya tak tau. Thanks ye share. :D

azizah :) said...

bagusnya info ni yunk..

Cleopatra Baladi said...

TQ..Atas perkongsian...Menarik.

Fifi Nadhrah said...

fifi singgah petang..

Khai♥Rin : anies said...

yg no 3 tu br sy tau

ayut said...

perkataan Ramadhan tu bru tahu...sekali yer?

izzah said...

Yup...ada 1kali je yg disebut...sama2 kita kongsi info n ilmu...sy pn byk yg xtau...duk jwb kuiz kt sek br la tahu smua ni n Alhamdulillah menang hadiah kuiz ni...;-)