Saturday, April 27, 2013

Clueless...

Sekadar perkongsian cerita untuk hari ini...

Saya seorang guru...dengan kata lain,'teacher','cikgu','ustazah','murabbi' yang mana kesemuanya membawa maksud yang satu...iaitu PENDIDIK...saya mendidik anak2 bangsa yang berada di pedalaman...jauh dari bandar...yang pasti, memerlukan pengorbanan yang tinggi dalam kehidupan saya...bukan kisah saya yang saya nak ketengahkan tapi tentang sikap pelajar sekarang ni...

Baru-baru ni tersebar meluas video ketua kelas yang dibelasah oleh gangster sekolah...tragis video tu...saya sendiri tak sanggup nak tengok...banyak komen yang diberi antaranya hak rotan diberi semula kepada guru-guru...takyah semua pun xpe, janji cukup buat cikgu disiplin sahaja...semuanya demi nak memperelok akhlak budak2 sekarang...bukan nak membanding dengan zaman saya dulu cuma sedikit terkilan dengan keadaan sekarang...sebab itulah, bila saya mengajar waktu2 akhir, saya memang suka bawa pelajar saya ke surau untuk solat zohor...bagi saya, nak mendidik pelajar mestilah bermula dengan solat...tu pun ada yang berani menegur saya...'semayang ni takleh nak paksa-paksa la cikgu'...oh...pandai berhujah kononnya...satu jawapan saya yang memang semua takleh sanggah,'kalau tak paksa kenapa nabi suruh rotan anak2 yang tak solat bila umurnya dah capai 10 tahun...umur awak sekarang berapa?'...haa...terkesima dan terkelu nak menjawab balik...tapi itulah cabaran yang cikgu-cikgu kena hadapi dan tanggung....belum lagi cabaran dalam kelas,timbunan kerja yang melampau banyak, dengan PBS yang baru diperkenalkan sekarang ni...oohh....memang tak terkejar...

Nota kaki: sebab tu ramai cikgu yang stress dan ramai jugak yang terkena penyakit darah tinggi....daku pun tak terkecuali...hehe..tapi masa 3rd trimester ngandungkan si comel Hannan dulu la...sekarang harap bebas dan sentiasa sihat untuk mendidik anak bangsa...aminn...


Published with Blogger-droid v2.0.10

15 comments:

Mimi Azirah said...

Sgt suke jawapan sis tuh. Memg btul budak2 skang nih bkn mcm budak2 dlu kan.nak mendidik dorg nih byk cubaan

latifah zainal said...

budak dulu2 takot dgn ckgu.ckgu marah tak mnjwb,nak tgk muka cikgu pun tak berani.budak2 zaman skrg?rasanya terlebih berani,betul tak cikgu?

Riedaffya ibrahim said...

anak murid sekarang terlalu adnvance kan...tp bab rotan sy setuju kan..tp yg xsyok bile ibu bapa campur tangan..sayang anak katakan....

Kesuma Angsana said...

tabik spring pd guru2 yg berdedikasi mcm cikgu... apapun tntg rotan itu KA rasa ada pro & cons nyer,

izzah said...

Mimi:zaman kita dlu rasanya baik je kan...xde pn mcm skrg ni...

Latifah: true indeed...dlu bila xbwk buku,menggigil rasa...bdk skrg,jgn kata xbwk,buku pn xde...tp leh rileks je...

izzah said...

Rieda: bab ibu bapa tu mmg xleh nk sangkal la...xpercaya kt ckgu,percaya pd ank trlebih...ank bohong pn percaya...

K.A: kita kecik2 dlu mmg xlari dr kena rotan...sbb tu leh jd org skrg ni...hehe...

Cho Zila said...

memang banyak cabarannyer.. moga guru2 semua dapat menghadapinyer dengan sabar dan tenang.. itulah cabaran generasi baru... panjang akalnyer... kadang2 cam tak guna akal;...

izzah said...

k cho: saya sokong pendapat akak...nmpak mcm bijak but tp hakikatnya macam xguna akal sebelum bertindak...dari segi akhlak pun jauh sgt merudumnya compare dengan budak dulu2...

Fifi Nadhrah said...

assalamualaikum cikgu..
alhamdulillah.. jawapan izzah tu best la.. :) moge izzah terus tabah sabr dalam mendidik anak bangse..

moge cikgu izzah sihat selalu..

izzah said...

Waalaikumsalam fifi:-)
InsyaAllah...doakan yg trbaik yek...kdg2 hati n jiwa ni rapuh sgt rasa...huhu...

wantie said...

Alhamdullillah..

Harap harap suatu hari nanti Amirul akan dapat cikgu yg mendidik mcm kamu. Ajak ke surau untuk bersolat. Moga kamu di rahmati olehnya selalu.

Kesuma Angsana said...

tabik spring pd cikgu2 ni !

izzah said...

Wantie: InsyaAllah...doa ibu kn makbul...moga Amirul dpt jd pemimpin n imam bila besar esok...:-)

KA::-)

ayut said...

jd pendidik ank bgsa zaman skrg mmg mencabar....ayut pon mesti tak mampu nk jd cikgu kot..hihihi

izzah said...

Ayut: nk jd ckgu zaman skrg kna sedia fizikal mental smua.. Br bdk2 takut sbb ckgu pndai psycho diorg...hehe..