Thursday, December 27, 2012

Semalam dan Semalam


Keriangan vs kekecewaan....
Kegembiraan vs kesedihan....
Kejayaan vs kegagalan...
Kebahagiaan vs kedukaan....

Banyaknya sejarah yang dah kita tulis dalam diari hidup kita ni kan...sejam ke sejam, sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan, dan setahun ke setahun...masa makin bergerak, umur makin berganjak...tapi diri masih berada di takuk yang sama...nauzubillah....bukan nak kata pada sesiapa tapi lebih pada diri aku sendiri ni ha...yelah..kadang-kadang kita rasa kita hebat, tapi tak perasan yang kita sebenarnya diperbodohkan oleh diri sendiri...kadang kita rasa kita kuat, tapi hakikatnya kitalah manusia yang paling lemah...

Jangan sesekali mendongak ke langit...kita ni kan HAMBA...Hamba kepadaNya, Sang Pencipta kita...lumrah hamba kena sentiasa tunduk, akur dan patuh pada arahan...Jangan pulak kita yang LEBIH...bila disuruh untuk solat, puasa, tunai zakat dan haji, maka kita kena tunaikan...tu kan amanah dan tanggungjawab kita...ni tidak...dah beranak pinak,solat entah ke mana, puasa apatah lagi...nak dapat anak soleh solehah, tapi mak ayah sendiri entah kemana haluannya...solat sendiri entah ke mana, ni kan pulak untuk berjemaah...nauzubillah...jangan kita tergolong dalam golongan yang tak elok ni...

Tu satu hal...hal yang kita nampak remeh je kan,tapi impaknya tersangatlah besar...aku bagi contoh...Kisah seorang pelajar yang tak solat...disuruh solat oleh gurunya...reaksi si pelajar tadi, dengan muka masam dan mencuka menghabur kata-kata kesat,"cikgu pedulik apa, mak ayah saya pun xsuruh...diorang sendiri pun tak sembahyang"...oh...terpempan dan terkesima si cikgu ni tadi...ni bermakna, pengaruh si ibu dan ayah yang tak solat dah merebak kepada si anak...bila suruhan Allah pun dia tak lakukan, ni kan pulak bila manusia yang mengarah....betul tak...

Jadi, sama-sama kita berubah ke arah yang lebih baik dan lebih bagus...biarlah apa orang nak kata..nak buat baik ni memang macam-macam dugaan...

Nota kaki: Yang sembahyang tu belum tentu masuk syurga...
                Tapi yang tak sembahyang tu memang confirm masuk neraka...wallahua'lam... 

25 comments:

Mimie said...

insyaALLAH amin

Fiza Rahman said...

Peringatan buat diri sendiri juga.

izzah said...

kita xkan tersentak n sedar melainkn ada yg menyedarkn...manusia selalu lupa...

Nurul Husna Mohd Hassan said...

yang penting cikgu tu dah terlepas, dia dah tegur murid tu.. :)

p/s : moh la kak balik kg :)

izzah said...

husna: betul tu...dr satu segi,memang dh terlepas, tp yg xbestnya xdpt nk didik bdk tu jd elok....

p/s:nk jgk blk kmpung...rindu sgt2...

norhidana miswan said...

peringatan bt diri sndiri gk nih... kite kadang terlalu alpa mengejar keduaniaan

Ira said...

peringatan utk diri ini juga. terima kasih.

izzah said...

k hidana: sama la kita...sokmo2 lupa drp ingat...

k ira: peringatan tnda sayang...xgitu kan akak...hehe...

abah khalisha said...

mudah-mudahan..

mama aryan said...

moga2 kita dan anak2 kita tidak tergolong dlm org yg lalai dlm menunaikan solat

Riedaffya ibrahim said...

peringatan yg bgs..harap anak2 sy mendengar kata..

mia izzati said...

suka ayat nota bawah sekali tu..yang sembahyang belum tentu ke syurga...takot...

Che Rosliza Che Mat said...

Peringatan buat diri sendiri juga...thanks share...

are_lin@yu said...

sama2 kita muhasabah diri ;-)

BERT said...

sdh tgk anak2 muda yang tak tau langsung nak solat...

izzah said...

dunia akhir zaman...bilangan yg solat mmg boleh dikira dgn jari jer...memang sedih...

Fifi Nadhrah said...

kadang2 takut nak melahirkan anak.. takut tersalah didik.. Allah huakbar.. mintak jauh la..

MAY said...

tkut memikirkn umur yg meningkat tp amln x meningkt..:(

ayut said...

moga same2x mebjadikan peringatan utk berubah jd lbh baik...

Bui Junaidi said...

AYAT LAST TU BEST...

mama_saly said...

trm kasih ya izzah..peringatan utk diri sndiri.. suka yg nota kaki tu.. tk smestinya yg smbahyang tu masuk syurga tp kalo tk smbahyang mmg comfirm masuk neraka...:)

nadia said...

insyaAllah aminnnnnnnnnnnnnnnn! :)

LydSunshine said...

Sembahyang itu tiang agama. kena jaga. Ramai org yang amik mudah je dgn solat ni.

*rasa mcm nak bagi nama anak saya 'Izzah' kalo dia pompuan.

Fifi Nadhrah said...

fifi datang singgah sini lagi..

bace 2 kali pon takpe entry ni.. berkalikali lagi bagus.. bukan sebab ape.. sebab mengingatkan kite kan..

izzah said...

May:kita ingat mengingatkn sesama kita...

Ayut: in shaa Allah...

K. Bui,mamy sally n nadia: thanks ats kunjungan....:-)

Lyd:terharu plk rasa bila lyd kata nk letak nama 'izzah'....:-)

K fifi:thanks utk kunjungan byk kali...singgah slaluu yek:-)