Monday, August 26, 2013

Ummi Kena Kuat

Betullah kan apa yang kita selalu dengar dan apa yang selalu orang lain cakap, anak yang dikandung akan mewarisi sikap dan perangai semasa si ibu mengandungkannya..Kalau si ibu semasa mengandung tu menjadi seorang yang cepat marah, sedikit sebanyak anak yang dikandung bakal mewarisi sifat tu jugak…Kalau si ibu ni seorang yang sangat sabar, insyaAllah anak yang bakal lahir tu jugak akan jadi macam si ibunya…Sebab tu la mak-mak kita selalu sangat pesan, masa mengandung jaga percakapan, jaga perilaku, jaga akhlak dan jaga segala-galanya…

Dua tiga bulan yang lepas daku menerima berita sedih yang rasanya tak mampu sungguh nak kutanggung berseorangan…Penantian membawa khabar duka…sungguh masa tu rasa hiba dan sedih…Result pertukaran yang ditunggu tak memihak padaku…ALLAH…berat menerima berita ni…beban kecewa memang tak tertanggung rasa…Masa menerima berita ni, memang daku tak mampu nak tahan rasa kecewa dan sedih…Air mata memang tak yah nak cakap, dah tak terbendung…Dalam pada daku sibuk melayan rasa, ada tangan kecil dan suara halus menyapa…Hannan tengah duduk setentang denganku sambil mulut tak henti-henti bersuara…mungkin kalau nak diterjemahkan boleh membawa maksud, “Ummi dah lah tu..Ummi kena kuat”…

Daku macam baru tersedar dengan kehadiran Hannan…Makin galak dan laju air mata ni mengalir…malam tu dengan Hannan sekali duk meraung sebab tengok ummi dia menangis…Baru daku sedar, masa daku mengandungkan Hannan dulu memang emosiku bergolak…kadang suka kadang sedih dan Hannan sendiri seolah-olah memahami diri ummi dia ni walaupun dia baru berusia 1tahun setengah.. Besarnya KuasaMu ya Allah…

Anak bijak dan solehah..maklumla,tak lama lagi nak jadi kakak dah..=)

Kaklong Hannan senyum simpul....

Apapun, daku dah terima semuanya sebagai takdir dan ujian..Mungkin ada hikmah terselindung yang lebih besar menanti daku sekeluarga…Kadang-kadang kita akan dapat apa yang kita perlukan dan bukan apa yang kita mahukan…Perancangan Allah itu adalah yang terbaik…Mungkin Dia takkan penuhi apa yang kita inginkan sehinggalah kita tunduk dan sentiasa redha padaNya, dan pada masa tu lah rintihan kita akan didengar dan permintaan kita akan dipernuhi…insyaAllah…



Nota Kaki: tak nak jadi manja-manja sangat..tak nak sedih-sedih…sebab nak bagi baby yang dalam tummy ni jadi kuat dan tahan dugaan…

18 comments:

Ira said...

betul tu..
kene kuat & tabah. moga2 adk hannan adalah baby boy. mesti kuat.. :)

mgkn ada hikmah disebalik dugaan ini.
Allah Maha Mengetahui segala yg tersembunyi & segala yg akan berlaku pd masa akan dtg.

Comelnya hannan pakai tudung. Kakak aimy pun suka pakai tudung.. :)

izzah said...

aminn atas doa ira tu...

True indeed...ada hikmah yg kita tak nampak tapi nak menghadapi dugaan tu yang kadang2 menyesakkan kita...

Khai♥Rin : anies said...

mmg kena kuat..kalu x kuat, x kn tuhan beri ujian ni kan?

norhidana miswan said...

betul tu dik... kite kene kuat... dulu masa akak peknen edy duk keje kt terengganu sebulan sekali atau dua kali je dpt jmpa... tiap kali dia nk balik terengganu akak msti nngis meraung2... mcmtu lah selalunyer... akak mcm lupe akak peknen... lg lah masa tu drh tinggi lak asik naik... duk ward lg itu yg skrg nih aiyan cpt sememeh... mak nyer dulu suke lyn perasaan sgt...

Fifi Nadhrah said...

comel kak long hannan.. sabar ye izzah.. fifi doakn yang terbaik untuk izzah.. bile diduge ni.. kite lebih dekat denganNya kan.. inshaAllah.. pasti ade hikmah disebalik ape yang berlaku ni..

Kakzakie said...

Kalau dah nama pun perempuan Izzah, kadang mulut cuba kata nak kuat tapi hati kita susah nak dipujuk, airmata mudah aje nak mengalir apa lagi bila duduk di atas sejadah menadah tangan mohon padaNya memang airmata makin banyak yg tertumpah.

Doa kakak moga ada cahaya nun dihujungnya kelak. Allah itu maha mengetahui kan..

izzah said...

Anies: mmg ye anies tp dlm kita nk kumpulkn kekuatan tu,kdg2 trsungkur jgk...

K dana: tu la yek...kdg kita rasa dugaan kita xtrtanggung,tp kita lupa yg dugaan org lain lg maha hebatnya...thanks akak...

izzah said...

Fifi: thanks for ur support...sgt mgharapkn ada hikmah di sebalik smua ni...xmau sedih2 dah...sian ke baby dln perut ni...

K zakie: InsyaAllah...amin atas doa akak n thanks jgk akak...btl apa akak ckp tu...kt mulut mmg boleh kata tp dlm hati mcm xlepas perasaan sedih tu...hanya pd Nya tmpat nk mengadu...

LydSunshine said...

tersentuh hati bila hannan seolah2 faham kedukaan hati ummi dia.

Yang pasal karektor ibu mengandung akan pengaruhi anak tu, saya tak pasti sejauh mana. Tapi yang saya ingat, masa saya pregnant dulu saya memang sangat bersabar dalam bab makanan. Kalau rasa teringin nak makan apa2, saya selalu je tangguh. Kalau ada ada la. Kalau takde tak nyusahkan suami gi cari. Bila anak saya ni lahir, dia sangat sabar wp dia lapar. Hisap jari dan kalau dah lama sangat tunggu baru dia nangis sikit. Syukur alhamdulillah. Ummi hannan kena be strong ye. Mungkin next time dpt la apa yg diidamkan tu.

izzah said...

Lyd: bagusnya baby lyd...tu la kn...karektor ibu msa ngandung ni sikit sbanyak leh turun ke ank jgk...mmg nk kna bykkn brsabar skrg ni spaya baby jd lbh sabar:-)....

Riedaffya ibrahim said...

sabar ye izzah..maybe rezeki x berpihak pada kita lgi..InsyaAllah sapa tau rezeki dtg lagi..jgn jemu utk berusaha lagi yer..

izzah said...

k rieda: thanks atas support..insyaAllah akan terus kuat demi family tercinta...=)

Cho Zila said...

alahai bacapun rasa sedihnyer.. inikan orang yang berada kat tempat itukan.. namun hanya mampu berkata bersabarlah... nanti dihujung sabar pasti ada berita gembira...
anak2 memang kekuatan kita.. anak2 memang selalu memberikan kita lebih bersemangat...

izzah said...

K cho zila: mmg sedih sgt2 kak...xtrbndung perasaan rasanya...tp xpe la...bak kata akak la,InsyaAllah ada gmbira di hujung kesabaran tu nnti...takat ni hanya mampu brsabar n terus brsabar je...

are_lin@yu said...

inshaallah moga diberi kekuatan ya dear..

izzah said...

Amin...amin ya rabb...thanks a lot ayu...

AnneRaini said...

sabarlah. ada hikmahnye..tp mmg betulpun kalau apa yg diharap xdpt mesti jadi sayu lg2 masa pregnant ni emosi xstabil.

Fifi Nadhrah said...

assalamualaikum.. izzah ape khabar skrg ni..