Tuesday, April 26, 2016

Anak anakku..Hannan dan Husna

Perempuan selalu lupa  ..
  Perempuan  lupa bila mana dia buat dosa, ayah dia yang tanggung dosa dia.
  Perempuan lupa bila dia keluar rumah, aurat yang terdedah tu dosanya ayah dia yang tanggung.
  Perempuan lupa bila dia dating dengan pakwe dia, pegang itu ini ayah dia yang tanggung dosa dia.
  Perempuan lupa bila dia tak solat, ayah dia tanggung dosa dia.
  Perempuan lupa ayah dia kat dunia ni lepastu dekat akhirat dia tak tahu bahawa dia lah penyebab ayah dia dilarang masuk syurga tapi ke neraka!!!
  Duhai anak solehah, tak sedih ke bila kamu menjadi penyebab ayah mu menanggung sakit di akhirat nanti?
  Tak sedih ke bila kamu menjadi penghalang ayah mu ke syurga nanti di akhirat sana?
  Sampai hati ke nanti kita seret ayah kita pergi menghadap Allah, tuntut segalanya?
  Ayah mu hampir melangkah kaki ke syurga tapi kamu pula menjadi penghalang dia masuk syurga lalu kamu campak ayah mu itu ke neraka!
  Tak sedih ke wahai anak solehah???
 .. Ayah... terkadang dia tak tegur kita bila kita tak tutup aurat bukan sebab dia lupa dengan tanggungjawabnya tapi dia takut kita marah pada dia.
 .. Ayah... terkadang dia tak tegur kita bila tak solat bukan sebab dia tidak tahu sikap kita yang memang malas nak solat ni tapi dia takut kita rimas dengan dia.
 .. Ayah... terkadang dia tak tegur kita bila asyik keluar dengan boyfriend kita sampai pagi baru balik bukan sebab dia suka kita buat maksiat tu tapi dia takut kita rasa dikongkong oleh dia.
 .. Ayah... walaupun dia tak banyak menangis di hadapan kita seperti ibu namun dialah yang sentiasa tidak lena tidurnya dan tidak tenang fikiran dia memkirkan kebahagiaan kita.
  Ingatlah... kalau pun ayah kita tak tegur kita bila kita tak solat, tak tutup aurat, buat maksiat sebagainya, kita janganlah menambahkan dosa dia.
  Tugas kita sebagai anak adalah menyenangkan hati ayah kita bukan menyusahkan dia!
  Ayah tak tegur pun, tutup jelah aurat tu!
  Ayah tak bising pun, solat jelah! Bukan ke itu tanggungjawab kita sebagai umat Islam? Kalau kita tak solat, apa bezanya kita dengan orang kafir???!
  Ayah buat tak tahu, jagalah ikhtilat awak tu sayang oiii... Awak kasik jantan bukan mahram tu pegang-pegang menandakan awak tak reti jaga maruah awak tahu tak? Tak malu ke????
  Kebanyakkan perempuan mula nak berhijab semata-mata lepas kahwin sebab sayangkan suami. Habistu ayah kau kau tak kesian ke? Anak apa kau ni? Derhaka sungguh kau ni.
 Kalau kau sayangkan ayah kau, kau tutup aurat.
 Kalau kau sayangkan ayah kau, solat la walaupun ayah kau tak suruh tapi niatkan kerana Allah dan nak tolong ayah kau kat akhirat nanti.
 Kalau kau sayangkan ayah kau lebih dari kau sayangkan boyfriend haram kau tu then jaga ikhtilat kau. Tak payah nak jadi murah sangat bagi jantan tu pegang kau. Ingat nabi pesan, "Jika engkau tidak malu maka buatlah apa sahaja." Sentap tak?
  Last, jadilah anak solehah sebagai tanda kita membalas jasa ibu dan ayah kita. Bukan jadi anak yang menjadi penyebab dan penghalang ayah dan ibu tak dapat masuk syurga Allah malah ke neraka pula. Allahu... tak kesian ke kat ibu ayah?
#renung #renung #kan #sayang umi #sayang abahh..

1 comment:

Ira said...

Peringatan utk ira juga ni.. huhu.. ada 2 ank perempuan..