Wednesday, September 28, 2011

Perkataan Mempengaruhi Hormon Kita..

Betul ke yek.. boleh jadi pertikaian ni.. Tapi nilah hakikatnya… 
                Alhamdulillah hari tu aku berpeluang mengikuti ceramah oleh seorang prof yang terkenal dengan program "Mata Ke Hati" kat Astro tu.

                Dalam ceramah tu prof dr muhaya da bgtau yang perkataan yang kita tuturkan tu mempengaruhi hormon kita.. contohnya; tak nak, tak boleh, susah dll tu akan buat kita jadi lemah.. semua ini sebab flow yang beliau bagi ni:

Fikiran  ->  Emosi  -> Tindakan  ->  Perbuatan  ->  Hasil

Cthnya: bila kita FIKIRkan sesuatu yang baik dan +ve, EMOSI kita juga akan jadi baik dan happy. So, TINDAKAN kita adalah tersenyum dan senyum itu juga adalah PERBUATAN kita..bila kita senyum pada org lain maka HASILnya org lain pn akan tersenyum pada kita..   

                        So, dalam fikiran kita kena adalah fikiran yang baik-baik jer sbb bila kita fikirkan yang xelok, benda tu akan terzahir dan terlahir pada perkataan dan perbuatan kita dan itu juga adalah virus minda yang boleh merosakkan. 

                        Sebab tu lah dalam Islam, kita disuruh sentiasa ucapkan perkataan-perkataan yang elok2 jer sebab nnti akan terzahir pada diri kita sendiri.. bila kita slalu sebut benda baik-baik contohnya, terima kasih, syukur, happy dll tu smua akan jd doa pada kita.. Rasulullah sendiri slalu ingatkan umatnya spaya slalu ucap perkataan2 yang baik2 sebab perkataan tu mempengaruhi hormon kita dan juga suatu doa.
Jadinya, dalam dunia ni elakkan lah 4 perkara ni spaya kita sentiasa bahgia kat dunia ni, insyaAllah..

1)       Merungut
2)      Mengeluh
3)      Menyesal
4)     Mengumpat


“Dunia Dalaman Saya Menentukan Dunia Luaran Saya” (Prof Dr Muhaya bt Muhamad)

 ~ Ding Dong ~ :::  Nak jadi baik2 slalu..aminn…

5 comments:

Kendra Bing said...

Discover blogs, pics and videos you otherwise wouldn't have at http://kendrabing.com Or submit your own today!

~~zAnAfAhMi~~ said...

sebagai manusia biasa, kita tidak terlepas dari 4 perkara itu, ingat mengingati diantara kita, amatlah diperlukan....

ermm....saya selalu mengeluh sakit tgn, sb dah lama sgt menanggungnya, cmne tu?

izzah said...

ZanaFahmi: biasala kita manusia biasa..tp kita kena ingat slalu yg Allah bg kita sesuatu tu msti ada sebab nya...kita kena kaji sebab n musababnya spaya kita sntiasa jd hamba Allah yg bersyukur..mudah-mudahan...

(,")~@r!e$ GiRL~ said...

ingatlah, segala keluh kesah itu hanya akan membinasakan diri sendiri..segala dugaan hidup mestilah di tempuhi dgn hati yg lapang...tak semua yg kita inginkan akan kita dapat...apa yg kita inginkan tak semestinya terbaik utk diri kita...so think +ve....be happy like me...hehehehe

izzah said...

aries girl: betul tu..so,jln terbaik kena sntiasa bersyukur dgn apa yg ada...happy2 always..=)