Thursday, November 25, 2010

K.A.Y.A

             Perkataan yg paling sinonim masa kini..tp kaya tu terlalu subjektif sgt..blh jd kaya dr segi material (duit yang menimbun2,harta yang berbukit bukau ,kereta yang beratur dr dpn pintu umah smpai la ke pagar umah org dpn - contohnyer..hehehe), boleh jd kaya dari segi ilmu (ilmu dunia mahupun akhirat), atau kaya budi bahasa (baik akhlak,budi perkerti, sopan santun smua la yang perlu ada pd seorang yang berakhlak mulia), atau pn kaya yang satu lagi ni (kaya aka jem kaya yang orang wat sapu atas roti tu..heheheh)..


      Paperpun bagi aku cukuplah sederhana jer kan..xyah la kaya sgt..risau nnti jd mangsa mcm arwah Sosilawati (Nauzubilllah)..tp kalau kaya dengan ilmu n budi bahasa,mmg aku nk sgt2..teringat aku kata-kata seorang yang ada bau2 bacang ngan aku la..

      "Sian tgk kwn tu,dia nk kawen tp xcukup bajet"..ooo..macam tu ker..sian plk aku dgr luahan dier.. 
 "Pening dia nk pikir psl duit,dh siap booking hall 4ribu dah,mak dier nk sponsor 15 ribu"..untungnyer la aku dgr biler dier sebut angka yang beribu riban tu..untung badan...aku ngan nada xbersalah bertnya, "pastu,aper yg xcukup nyer?"..dengan slamber dier jawab,"yelah,xcukup la..hntaran laki tu bagi 12 ribu jer,pening la dier nk settlekan smua”..masyaAllah…urut dada aku..dh ader duit byk2 tu pn dikira xcukup bajet lg..xfaham betul aku ngan dunia skrg…mmg org kejar materialistic jer ke..klu dicmpur2 smua dh lebih dr yang spatutnya utk kenduri 12+15=27 riban dah pn..aper lg yang xckup xtau la…malas aku nk piker org gini..biarla dier asalkan dier happy..


Yang penting aku happy ngan life aku skrg ni…cukup la sederhana drp melampaui smua..syukurlah dengan smua rezki yang Allah bg..kdg2 tu manusia ni xsdr yg harta tu smua dugaan utk dier..dugaan dr segi aper?dugaan samada dier bersyukur atau x dgn smua nikmat Allah tu..mcm yg aku pernah dgr dr ceramah seorang ustaz (xingat saper nama dier)..Allah bagi kiter rezki yakni gaji,kiter kena ingat bahawa smua duit tu bukan bahagian kiter sorg..(alamak,guaner tu)..maknanya kt sini,rezki dr gaji kiter tu,kiter kena agihkan skit kpd yang mmerlukan..sedekahkan sedikit drp xbg langsung..tu lah yang dimaksudkan ustaz tu..dan Alhamdulillah mesej yang dia smpaikan tu masih aku ingat lg smpai skrg ni..n Alhamdulillah hari aku sempat wat buku asb utk masa dpn aku jgk nnti =)..

 ~skadar gmbar hiasan~

penting tau asb ni..bukan nk kejar kekayaan tp kiter perlukan duit utk masa dpn..cukuplah besederhana dr sgala hal..Moga aku sentiasa menjadi hamba Allah yg bersyukur..aminnn..

2 comments:

asma' said...

waaa yang penting ukur baju kat badan sendiri. lagipun dalam Islam the most barakah wedding ialah yang paling sikit belanjanya.

izzah said...

betul tu asma'..sy sokong sgt2..tp nk wat cmner..diorg happy ngan cara hidup diorg cmtu..paperpn,u dh slamat jd isteri...yey..=)